Det pædagogiske ståsted i Bjedstrup Skole og Børnehus tager først og fremmest sit afsæt i at vi vil have det bedste ud af, at vi er en lille organisation. Vi vil kort sagt være den bedste til at være lille. Det betyder,
- at vi lægger stor vægt på, at alle kender hinanden
- at store hjælper små
- at vi prioriterer aldersblandede fællesskaber højt
- at det pædagogiske læringsmiljø er overskueligt
- at vi skaber "trædesten", så børnelivet her opleves som ét sammenhængende forløb.
For det andet tager vi afsæt i den natur og de udeområder, der omgiver os. Vi sætter vores samspil med den fantastiske natur, som vi bor midt i, i relation til vores tre værdier: Bevægelse, Balance og Bæredygtighed. Det betyder,
- at mange aktiviteter og undervisning foregår udendørs.
- at børnehaver og fritidsklub prioritere udeliv høj
- at alle klasser har en fast ugentlig udeskoledag
- at ressourcebevidsthed og menneskers samspil med natur er en del børnenes læring og dannelse
- at vi har sølvmærke i økologi og Grønne Spirer-flag
For det tredje tager vi afsæt en stærk relation til forældrene og det lokalsamfund, som vi er en del af. Det betyder,
- at vi prioriterer et stærk gensidigt samarbejde med forældrene.
- at vi har høje forventninger til egen kommunikation med forældre
- at vi har høje forventninger til forældres aktive deltagelse i deres børns liv i Børnehuset og skolen
- at medborgerskab og demokratisk forståelse er grundsten i den pædagogiske praksis
- at vi er et naturligt samlingspunkt i lokalsamfundet, og at lokalsamfundet naturligt indtænkes som en ressource i aktiviteter og undervisning
Dokumenter