Hverdagen i Fritidsklubben

Børnefællesskab og bindeled mellem børnehave, skole og foreningsliv

De børn, der har behov for morgenpasning, møder ind i cafeområdet i Børnehuset sammen med børnehavebørnene. Der er morgenmad og the/kaffe på kanden og mulighed for forskellige aktiviteter centreret omkring Børnehusets faciliteter, samt i gymnastiksalen der åbner kl 7.30

Når skoletiden nærmer sig pakker skolebørnene sammen og gør klar til at møde ind til morgenbånd og fællessamling på skolen.

Børnene har fri lidt forskudt afhængigt af ugedage og alderstrin. Når 3.-4. klasse kommer i fritidsklub, krydser de sig ind, så børn og voksne har et overblik over, hvem der er i Fritidsklubben i dag. Indskolingen klarer afkrydsningen i deres hjemmegrupper, hvilket skal ses som en hjælpende hånd til, at alle kan overskue dagens forløb.

De voksne holder hver dag en kort briefing, hvorefter de på en opslagstavle visuelt fortæller børnene om eftermiddagens aktiviteter. Den første halve times tid er der altid en medarbejder omkring cafeområdet, som modtage børnene, skaber sig et overblik og hjælper måske de yngste med bussen, en fritidsaktivitet, legeaftaler osv. – kort sagt har et øje på at alle kommer godt i gang rundt omkring. De øvrige voksne fordeler sig i Børnehusets grupperum, klubben, salen eller på udeområdet, og er klar til at understøtte og udfordret børnene i spontane eller planlagte aktiviteter.

Aktiviteter og tiltag tager afsæt i den aktuelle børnegruppe og vil nogle gange være målrettet de ældste børn, andre gange de yngste, eller det kan det være et aldersblandet tilbud ud fra interesse og lyst. Måske er det et nyt spil der skal afprøves, en spontan tur med vores minibus, et klubmøde, eller en snak over en kop te, der er behov for den dag.

I Børnehuset er caféområde og motorikrum fællesareal for børnehave og fritidsklubben, hvor børnene kan mødes på tværs af alder. Skramloteket, der støder op til cafeén, er indrettet som et kreativt værksted for alle i fritidsklubben, men rummer også tværgående aktiviteter.  Derudover er der et lille computerrum, hvor spillene er tilpasset deres aldersgruppe.

I Klubben er stueetagen tilgængelig for alle fritidsklubbørn hvor der er mulighed for at koge lidt pasta, caféhygge, varierende værkstedstilbud, brætspil m.m.  Computerrummet i klubben er forbeholdt aldersgruppen 3- 6. klasse, ligesom 1. sal som udgangspunkt er ”fredet” til de ældste børn.

Vores åbningstid er til kl. 17, bortset fra fredag hvor vi lukker kl. 16.30. Derudover tilbyder vi klubaften for 3. til 6. klasse hver anden torsdag. En gang i kvartalet inviterer vi til et aftensarrangement for 0.-2. klasse. Og som noget nyt tilbyder vi klubaktiviteter forbeholdt 5. 6. klasse, primært som ture og aktiviteter væk fra matriklen. Ud over hverdagens rytme har vi faste projektforløb og arrangerer et par ture i løbet af året for alle i fritidsklubben – (se årshjul)

Dover GF, Rollespilsforeningen Fafner, Kulturskolen og de øvrige fritidsklubber er vigtige samarbejdspartnere omkring børnenes fritidsliv i Bjedstrup. I et tæt samarbejde, og med opbakning fra forældregruppen tilbyder vi et attraktivt, trygt og udfordrende fritidsliv med Bjedstrup Skole og Børnehus som det naturlige, lokale samlingssted.

Årshjul fritidsklubben 2019-20.pdf

Shape Created with Sketch.