Skolestart og overgange

I Bjedstrup Skole og Børnehus tænker vi, at børns liv fra 0 til 13 år er en helhed. Vi lægger "trædesten" ud for børnene og deres forældre, så de forskellige overgange, der er i børns liv bliver så sammenhængende som muligt.

Overgangen fra vuggestuegruppe til børnehavegruppe sker i samarbejde med forældrene, hvor der i høj grad tages hensyn til det enkelte barns behov. Vi har også et godt samarbejde med den lokale dagpleje, og der arrangeres overleveringssamtaler inden start i børnehaven.

Overgang fra dagtilbud til skole er planlagt som en glidende proces. De kommende skolestartere besøger skolen og SFO flere gange, og der er to dedikerede besøgsdage, hvor børnene kan opleve at have en skoledag og SFO-dag, hvor de hilser på på kommende lærere og pædagoger og ikke mindst på deres kommende klassekammerater. Der arrangeres overleveringssamtaler med deltagelse af forældre samt repræsentanter fra skole , SFO og afgivende dagtilbud.

Vi har et organiseret samarbejde med de øvrige skoler omkring Ry, så børnene gradvist kan få øje på de muligheder og fællesskaber,  der venter efter 6. klasse.

Samtidig med at vi forsøger at skabe et sammenhængende forløb, har vi også øje for værdien af ceremonier og traditioner, der kan markere de forskellige overgange. Som eksempel modtages alle nye børn til 0. klasse af hele skolen i skolegården på første skoledag.